Kriterier
|
Expert
|
Novis
| |||
Instudering | Eleven är ej notbunden. Visar en personlig och fri tolkning | Vet vad låten handlar om och kan till viss del leverera en autentisk handling | Eleven kan melodi måste ha texten vet inte vad han/hon sjunger om | Eleven kan till viss del melodin. Läser texten innantill | Har inte förberett sig. Kan varken melodi eller text. |
Röstvård | Eleven arbetar medvetet och ser koppling mellan teoretisk röstfysiologi och praktik | Eleven börjar integrera teori med praktik. | Eleven visar på nyfikenhet kring sina grundläggande kunskaper av röstvård | Eleven börjar ana kopplingar mellan teori och praktik | Eleven har dålig hållning, och ser ingen koppling till sin egna röst eller röstvård. |
Opåverkad röst | Eleven integrerar den opåverkade rösten utan problem dvs rösten är förankrad i kroppen | Eleven visar att han/hon kan koppla röstteori till praktiska övningar | Eleven kan ibland koppla uppsjungningsövningar till den adekvata röstkvalitén | Eleven låser sig och kan inte hitta sin ”egna röst” utan färgar den | Vet ej hur han/hon skall bearbeta sin röst. Visar på spänningar och förställd röst. |
Uttryck | Eleven levererar ett för nivån proffsigt och personligt uttryck | Eleven vågar ta initiativ till personligt uttryck | Eleven börjar med lärarens hjälp leverera ett personligt uttryck | Eleven trevar försiktigt och är på god väg men vågar inte släppa taget | Eleven läser innantill utan någon som helst inlevelse |
Stilmässigt sound | Eleven genomför låten med en för nivån professionell stilkänsla med egna improvisationer | Eleven har viljan att uttrycka sig och en lust att utveckla en känsla för stilen med viss improvisationsvilja | Eleven vet hur det skall låta men kan inte översätta det utan hjälp av sin lärare | Eleven har stora svårigheter att hitta vad som är det stilmässiga soundet | Eleven visar inte alls någon förståelse för stilen |
Från Skolverket:
- Grundläggande sångteknik.
- sång efter noter och på gehör.
- Grundläggande musikalisk tolkning, stil och form.
- Grundläggande repertoar för det egna instrumentet.
- Musikaliska instuderingsmetoder och övningsmetoder.
- Instruments konstruktion, grundläggande egenskaper och instrumentvård, alternativt grundläggande röstfysiologi och röstvård och metoder för detta.
- Grundläggande principer för att möta publik, till exempel presentation av program och medverkande, scennärvaro.
- Arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel ergonomi, hörselvård och elsäkerhet vid sång.
- Fördjupad sångteknik.
- Sång efter noter och på gehör.
- Musikalitet, konstnärlighet och personligt uttryck.
- Repertoar för det egna instrumentet.
- Musikalisk tolkning, stil och form.
- Musikalisk instudering.
- Konserter och andra former av publikframträdanden, scennärvaro.
- Musikalisk kommunikation.
- Avancerad sångteknik.
- Musikalisk tolkning, uppförandepraxis och form.
- Genrer, stilar och epoker.
- Konstnärligt uttryck och tolkning vid musikframförande.
- Repertoar för det egna instrumentet.
- Musikaliska instuderingsmetoder.
- Musikalisk kommunikation med publik och medmusiker, scennärvaro.
- Solistiskt framträdande.