Sång - kursplan


Kriterier
Expert
Novis
Instudering Eleven är ej notbunden.
Visar en personlig och fri tolkning
Vet vad låten handlar om och kan till viss del leverera en autentisk handlingEleven kan melodi måste ha texten vet inte vad han/hon sjunger omEleven kan till viss del melodin. Läser texten innantillHar inte förberett sig. Kan varken melodi eller text.
RöstvårdEleven arbetar medvetet och ser koppling mellan teoretisk röstfysiologi och praktikEleven börjar integrera teori med praktik.Eleven visar på nyfikenhet kring sina grundläggande kunskaper av röstvårdEleven börjar ana  kopplingar mellan teori och praktikEleven har dålig hållning, och ser ingen koppling till sin egna röst eller röstvård.
Opåverkad röstEleven integrerar den opåverkade rösten utan problem dvs rösten är förankrad i kroppen Eleven visar att han/hon kan koppla röstteori till praktiska övningarEleven kan ibland koppla uppsjungningsövningar till den adekvata röstkvalitén Eleven låser sig och kan inte hitta sin ”egna röst” utan färgar den Vet ej hur han/hon skall bearbeta sin röst. Visar på spänningar och förställd röst.
UttryckEleven levererar ett för nivån proffsigt och personligt uttryckEleven vågar ta initiativ till personligt uttryckEleven börjar med lärarens hjälp leverera ett personligt uttryck Eleven trevar försiktigt och är på god väg men vågar inte släppa tagetEleven läser innantill utan någon som helst inlevelse
Stilmässigt soundEleven genomför låten med en för nivån professionell stilkänsla med egna improvisationerEleven har viljan att uttrycka sig och en lust att utveckla en känsla för stilen med viss improvisationsviljaEleven vet hur det skall låta men kan inte översätta det utan hjälp av sin lärareEleven har stora svårigheter att hitta vad som är det stilmässiga soundetEleven visar inte alls någon förståelse för stilen



Från Skolverket: 

  • Grundläggande sångteknik.
  • sång efter noter och på gehör.
  • Grundläggande musikalisk tolkning, stil och form.
  • Grundläggande repertoar för det egna instrumentet.
  • Musikaliska instuderingsmetoder och övningsmetoder.
  • Instruments konstruktion, grundläggande egenskaper och instrumentvård, alternativt grundläggande röstfysiologi och röstvård och metoder för detta.
  • Grundläggande principer för att möta publik, till exempel presentation av program och medverkande, scennärvaro.
  • Arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel ergonomi, hörselvård och elsäkerhet vid sång.
Fortsättning:

  • Fördjupad sångteknik.
  • Sång efter noter och på gehör.
  • Musikalitet, konstnärlighet och personligt uttryck.
  • Repertoar för det egna instrumentet.
  • Musikalisk tolkning, stil och form.
  • Musikalisk instudering.
  • Konserter och andra former av publikframträdanden, scennärvaro.
  • Musikalisk kommunikation.
Fortsättning:

  • Avancerad sångteknik.
  • Musikalisk tolkning, uppförandepraxis och form.
  • Genrer, stilar och epoker.
  • Konstnärligt uttryck och tolkning vid musikframförande.
  • Repertoar för det egna instrumentet.
  • Musikaliska instuderingsmetoder.
  • Musikalisk kommunikation med publik och medmusiker, scennärvaro.
  • Solistiskt framträdande.